שחרור ממכס
יבוא סחורות לארץ מאפשר לכל אדם לייבא בין אם מדובר ביבוא אישי או לצורך מסחר. ידיעה של תהליך היבוא הכוללים שלבים רבים, כגון: בדיקת הסחורה עוד לפני שלב עסקת היסוד אשר נחתמה בין המוכר לקונה, בדיקת האישורים הנדרשים להבאת המוצר, תהליך שילוח המטענים, הכרה של שיטות התשלום הנהוגות בעסקאות בסחר בינלאומי, יישום נכון של הסכמי הסחר עליהם חתומה מדינת ישראל לבין המדינה ממנה מייבאים, ביטוח המטען ועמידה בדרישות חוקיות היבוא. כל אלה דורשים מהיבואן לפעול בצורה מהירה ויעילה על מנת למנוע עיכובים בהבאת המטען לארץ. אחד הנושאים שיש לשים עליהם את הדעת הוא תהליך התרת המכס של הסחורות, הכולל הכרה של תמחור נכון של הסחורות המיובאות והן חשובי מיסי היבוא.
תהליך שחרור ממכס
עם הגעת המשלוח לנמל סוכן המכס יתחיל את התהליך קבלת המשלוח. תחילה סוכן המכס יפדה את המטען מהמוביל. זהו השלב בו סוכן המכס, כמייצג היבואן, ישלם למוביל את סכום ההובלה ותמורת התשלום יקבל בעבורו פקודת מסירה. פקודת המסירה זהו מסמך המציג את העברת החזקה של המטען מהמוביל למקבל, שהוא סוכן המכס. עם קבלת פקודת המסירה, יכול סוכן המכס להתחיל את תהליך המכס.
השלב השני הוא התרת המכס. לרוב יבואנים וותיקים בעלי הסדר אשראי בין סוכן המכס לקונה ותהליך התרת המכס תתחיל מיד. במקרים של יבואנים מתחילים שאין הסדרי אשראי עם סוכן המכס למימון מסי יבוא, סוכן המכס ישלח דרישה ליבואן לתשלום מראש של עלויות שחרור מכס של הסחורות על פי אודמן עלויות אותו עורך סוכן המכס. לרוב העלויות יהיו מעט גבוהות יותר, שכן סוכן המכס יעדיף מצב בו הוא יהיה חייב עודף מסוים ליבואן. על פני מצב בו היבואן חייב לו כסף וכעת יש צורך להשלים את החוב.
המסמכים הנדרשים לצורך התרת הטובין מהמכס:
- שטר מטען (שנפדה לפקודת מסירה)
- פירוט אריזה
- חשבון ספק
- תעודת מקור רלוונטית במקרה של ייבוא ממדינת הסכם
- מסמכים נוספים לפי הצורך
- אישורים שונים לפי הצורך
סוכן המכס משדר את נתוני המשלוח למחשב של רשות המיסים הכוללים את פרטי היבואן, פרטי המשגור, פרטי סוכן המכס, מיון הטובין שבמשלוח לפי סיווגי המכס השונים, קביעת ערך הטובין לצרכי מכס, חישוב מסי היבוא וביצוע תשלום המיסים הנעשה בהעברת מס"ב (מרכז סליקה בנקאית).
הנתונים הנקלטים במערכת הניתוב של המכס יעברו אפיון למשלוח (פרופיילינג). כפועל יוצא של אותו תהליך אפיון ינותב המשלוח לאחד מתהליכי המכס. רוב רובם של משלוחי היבוא בישראל ינותבו לתהליך ד' , שהינו תהליך בו ההתרה ממכס היא התרה אוטומטית ללא בדיקה. במקרה שהמכס יבצע בדיקה וימצא ליקוי כלשהו, למשל מוצר שסווג בסיווג שגוי, יוציא המכס דרישת גירעון – הפרשי מס אותו על היבואן לשלם. היבואן יידרש לתשלום אבל יוכל להגיש מחאה, יש לו את הזכות לתבוע את ההחזר ששולם תוך 90 יום.
במידה והכל תקין יוגש מסמכי המשלוח למכס וכל שנותר הוא לבדוק את המסמכים. הסחורות הותרו ליבואן ויתכן שכבר נמשכו מפיקוח המכס.
אפשרות נוספת היא שהסחורה תעבור תהליך של בדיקה לפני ההתרה, הנקרא תהליך א' וזאת יעשה לרוב לבקשת סוכן המכס. למשל, אם יש סחורות שסוכן המכס לא בטוח לגבי הסחורות, הסוכן יבקש בדיקה מקדימה וזאת כדי להימנע מתקלות העלולות להביא לרישום ליקויים מהסוכן ולדרישות גרעון מהיבואן.
מקרים נוספים הם:
- בדיקה אקראית מדגמית
- מידע שמגיע למכס על אותו משלוח
- יבואן עם היסטוריה בעיתית
- יבואן חדש
- צבר ליקויים שנרשמו לאותו סוכן מכס.
לסיכום
החוק בישראל אינו מחייב את השימוש בשירותיו של סוכן מכס. כל אדם המייבא יוכל לעשות זאת בעצמו. יחד עם זאת שימוש בשירותיו של סוכן מכס לצורך התרת מכס. יכול לסייע בתהליך ולחסוך לכם זמן יקר וכסף.